lördag 8 augusti 2009

Då & nu

Magdas uppmanade till att visa ett mycket tidigt scrappat alster och även en typisk nutida LO. Håll i hatten, här kommer min allra första LO; Lekhjälp som jag gjorde i början av 2005. Med mina små resurser och ungefär noll kunskaper så petade jag ihop denna sida och jag var så stolt över resultatet. Jag hade använt både vellum, öljetter och överblivna snöflingor från en nyårsbjudning.Här kommer en mer nutida LO, typisk för mig just nu. Fotot har ofta en fotomatta och jag har gärna flera olika mönstrade papper ur samma serie. Knapparna har fått återkomma på mina layouter efter några års sparlåga och blingstenar som jag hade lite svårt för i början finns ofta med. Kanterna på de mönstrade papprena är ofta edgescrapade och chalkade och det finns även ofta med någon uppriven kant. Jag har jobbat fram en helt annan handstil som jag tycker passar bra på mina layouter, bättre än min vanliga, alltför prydliga frökenhandstil. Mina tidiga försök till kalligrafi på layouter var väl - sådär. Rubrikerna består oftast av något utstansat QK-alfabet.
Jag vet inte hur det var för dig, men mina första scrapbeställningar var rena katastroferna. Det fanns inte många webbshoppar alls och utbudet var verkligen magert. Så det som jag klickade hem var ett sånt papper, en sån sak, ett annat papper som inte matchade något annat. Osv osv. Dessutom så beställde jag massvis med öljetter & knappar, både vanliga och olika figurer från USA. Måste jag säga att jag fortfarande har en hel del figurknappar och figuröljetter kvar?
Nu är utbudet (tack och lov) mycket större och det blir alltmer besvärligt att beställa - åt det andra hållet, det finns nästan alltför många valmöjligheter. För att undkomma detta problem så beställer jag helst färdigmatchade kitt, antingen något som butiken plockat ihop själva eller färdiga papperskitt från leverantören matchat med andra produkter ur den serien. Köpter jag två-tre papper eller så ur en serie ligger de ofta sorgligt oanvända även om de är hur fina som helst. För att det ska bli omsättning på papprena så krävs det att det är minst fyra-fem stycken. Hur shoppar du helst?

1 kommentar:

  1. Underbart att se! Vilken skillnad!! :) Tack för att du delar med dig!
    Kram Karin

    SvaraRadera